ANMELDELSER

søndag 13. mars 2011

Folsen """Anmelder""": The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)



Hei og velkommen til anmeldelse nummer 2 av Folsen!

Siden jeg kun smått har begynt å gi mine evalueringer av spill så har jeg også denne gang valgt å anmelde et spill jeg virkelig setter pris på, nemlig det eneste Zelda-spillet på Wii så langt: Twilight Princess. Det blir mer variasjon av typer spill etter hvert, men som en fattig student har man ikke råd til å kjøpe alskens nye spill, gode og dårlige bare for å anmelde, så forvent en fin miks mellom gamle og nye titler.

Før selve anmeldelsen vil jeg fortelle en historie om en liten gutt og hans forhold til Zelda:
Zelda-serien har stått meg nært helt siden lille jeg kom til verden med en klissete Nintendokontroller i hendene. Den gang refererte jeg til Zelda-spillene som gullspillet (nr1) og sølvspillet (nr2) henholdsvis fordi kassettene var belagt i EKTE gull og sølv, men egentlig ikke ekte. Jeg visste ikke hvem eller hva Zelda var og dette lærte jeg ikke før vår grønnkledde protagonist, Link, tok steget videre til Super Nintendoen og mitt søskenbarn fortalte meg at det ikke var spilleren som het Zelda, men prinsessen man var ute etter å redde. The Legend of Zelda hadde nå begynt å etablere seg som mitt favorittspill og da Link tok steget videre inn i den tredimensjonale verden så var all håp om en framtid med fagre kvinner, kule biler og fast døgnrytme knust, men som ut av føniksens aske oppstod en framtid som en fettete nerd med skitne negler og uten en biologisk klokke.
Hurra!

Nå tildags har Link stort sett holdt fast på sin tredimensjonale form, men i Twilight Princess tar han også en helt ny form!

Link
Twilight Princess er per i dag det eneste Zeldaspillet som fins på Wii (foruten virtual console versjoner), men det de fleste ikke vet er at Twilight Princess egentlig er en Gamecube tittel som har blitt portert til Wii men med komplett renovering av kontrollen ved bruk av Wii-kontrollerens bevegelsessensorer. Generelt så mener de alle fleste at Wii-versjonen er den beste.

I Twilight Princess, som i alle andre Zelda-spill, tar man styringen over den grønkledde gutten Link, og også som de fleste andre Zelda-spill så starter man eventyret som en upretensiøs landsbyboer, før ondskap og skygge begynner å bre seg over landsbyen og resten av landet Hyrule. Det viser seg etter hvert at du er den som må befri Hyrule fra det onde ved å restaurere lys i de skyggebelagte områdene, også kalt "the Twilight". Og som nyerklært helt drar du ut i en massiv verden full av monstre, svære templer med ondskapsfulle bosser og flere hemmeligheter enn det Victoria kan skjule!

Hyrules historie er ganske mye mørkere og tristere denne gangen, også hele atmosfæren i spillet er nok til å gi Dormammu frysninger. That's right! Look it up! Det er dystert og mørkt i landet nå, og ondskapen er mer fryktinngytende enn noen gang. Noe som bare legger mer på denne stemningen er det faktum at ingen karakterer i Twilight Princess har tale. I klassisk Zelda-fashion må man nøye seg med lesing og sjarmerende små grynt, pip, skrik, rop og klukk som karakterene ytrer og det funker som aldri før. Twilight Princess er også mer filmatisk enn tidligere titler med mange fantastiske kuttscener som driver historien videre.

Som alle Zelda-spill tar Twilight Princess godt vare på det som gjør serien spesiell: kule våpen, vanskelige gåter, sinnsyke bosser, interessante karakterer, lange eventyr, gjenkjennelig musikk og lyd, men for hvert nye spill i serien introduseres det også et nytt, unikt element som påvirker hvordan man spiller. I "A Link to the Past" var det å reise mellom to parallelle univers, i "Ocarina of Time" kunne man reise i tid, i "Majora's Mask" fikk man et utvalg masker som forandret Links egenskaper og i "Wind Waker" var det sjøfart som var spillets unike element. Twilight Princess introduserer også et slikt nytt element, nemlig det å kunne gjøre seg om til en ulv. Burde kanskje hatt en spoiler alert der, men hvis du ikke visste det om et spill som kom ut for 4 år siden så fortjente du den! Du burde også få et slag i trynet!

Link i ulveform og Midna
Det å kunne gjøre seg om til ulv åpner opp for en helt ny opplevelse av Hyrule. Som ulv kan man prate med dyr, hoppe over lange distanser og sloss som en helt. Man kan også bruke ulvens suverene luktesans og bevissthet til å lukte seg frem til spesifikke karakterer, finne skatter og åpninger til steder man ikke får plass til som menneske. Et viktig aspekt ved ulveformens sanser er å kunne se sjeler som er fanget i Twilightbelagte områder. Tidlig i spillet blir man transformert til en ulv mot sin vilje når man entrer områdene belagt med Twilight, først etter man har drevet Twilight bort fra området blir man gjort om til menneske igjen. Når man for første gang havner i ulveform blir man også introdusert til en av spillets viktigere karakterer, Midna. Midna er et twilight vesen, hvis intensjoner er uklare, og hun blir din reisekompanjong for resten av spillets varighet enten du vil det eller ei. Hun vil stadig vekk gi deg tips om folk og fe samt hjelpe deg med gåter hvis man skulle bruke for lang tid på en. Til de som har spilt tidligere Zelda-titler så kan man sammenligne Midna med Navi (Ocarina of Time) og Tatl (Majora's Mask).

En ting man vil legge merke til det sekund man begynner å reise rundt på hesterygg, til fots eller som et firebeint vesen er at verdenen er gigantisk. Det fins så utrolig mye å gjøre å Hyrule. Når man ikke bedriver tiden med å løse djevelske gåter og tilintetgjøre bosser større enn Shaquille O'Neal så kan man reise rundt i verden og prøve seg på Hyrules festlige aktiviteter:

*SPOILER ALERT*
Ri hesteløp på Ordon Gård. (gratis)
Gjete geiter sammen med din stolte hest Epona på Ordon Gård. (gratis)
Fiske fra land ved Hyrule's mange innsjøer og ferskvann. (gratis)
Fiske fra båt ved fiskedammen i Lanayru Provins (20 rupee, 100 rupee for leie av fiskeekspert)
Rafting i Zora-elven. (20 rupee)

Les hva innbygerne av Hyrule har sagt om festligheter!
It's so awesome to live in Hyrule - Prinsesse Zelda
I've never had so much fun fishing - Ganondorf Dragmire
Nobody will ever beat my time down the Zora River - Hulk Hogan
Ordon goats are fantastic creatures - Folsen
*SPOILER FERDIG*

Konklusjon
Twilight Princess har alt som en ekte Zelda-fan ønsker seg og alt det du ikke visste at du ønsket deg, det finner du også her. Mye har forandret seg, men Shigeru Miyamoto vet hvordan å få spillere til å føle seg hjemme. Det er en fin miks av den søte, koselige og emosjonelle Zelda-sjarmen og den mørke, skumle ondskapen som ulmer over kongeriket Hyrule. Personlig så mener jeg Twilight Princess er et perfekt eksempel på hvordan spilloppfølgere skal være. Hold fast på det som er typisk for serien, musikk, karakterer, våpen og omgivelser, men gjør det hele på en måte som man absolutt ikke forventer samt introduser nye karakterer, våpen, omgivelser og musikk. Hvis man har spilt et Zelda-spill før, så er Twilight Princess en no-brainer, det må spilles. Hvis man ikke har spilt et Zelda-spill før så er det synd på deg, men til og med du bør spille det mens du sitter i FENGSEL!

Hvis jeg skulle nevnt en ting å klage på så måtte det vært at spillet er på Nintendo Wii som ikke har HDMI output, ergo må jeg spille det på min lille dritt-TV. Selvsagt hører Zelda til Nintendo familien, og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte, men jeg mener Wii'en ikke er robust nok til å kjøre et spill som dette, og jeg skjønner ikke hvordan Nintendo har klart å få så mye innhold med så fin og sjarmerende grafikk på et system som har svært begrenset kapasitet.

Personlig kommentar:
For øyeblikket er jeg på min andre gjennomspilling av spillet og jeg ble overrasket over hvor mye man faktisk kan gjøre i dette spillet. Totalt har jeg spilt i 52 timer og det er fortsatt en haug med hemmeligheter å finne og ekstraoppdrag å gjøre. Det er uten tvil det største og beste spillet som fins på wii nå, men det varer nok ikke lenge for The Legend of Zelda: Skyward Sword har nemlig release i 2011, og jeg tror det kommer til å ta kaka og alle tallerkenene, samt min sjel. Gled deg, og i mellomtiden spill Twilight Princess!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar