ANMELDELSER

onsdag 27. april 2011

Folsen """Anmelder""": Portal 2 (PC, PS3, Xbox360)




JIPPI JIPPI JIPPI! Håper alle har hatt en fin påske, for min har vært herlig, komplett med hytteturer, svømmebasseng, nachos-eting, cola-drikking, nakne damer og masse heroin! Men ingen av disse tingene skal du lese om i dag, nei, i dag skal du lese om den gøyaleste påskeaktiviteten jeg hadde, Portal 2!

DRAMATISK INNLEDNING
Det var noen dager før utgivelsen at jeg ville forsikre meg om å få spillet med en gang det kom. Etter å ha sagt hallo til familien dro jeg umiddelbart ut på Norges største kjøpesenter for å forhøre meg litt om når Portal 2 faktisk kom ut, og det viste seg at dette var et klokt valg. Spaceworld sa: "Ja, jeg ser du har en forhåndsbestilling inne, men dessverre så kommer det nok ikke ut før en stund etter påske. Men bare rolig, vi kontakter deg med en gang vi har det i butikken." Snedig, jeg har allerede spilt gjennom det og har ennå ikke hørt et pip fra Spaceworld...merkelig, kanskje han mente superduperutgivelsen som var spesielt designet til meg, men den tror jeg bare eksisterer i mine våteste drømmer.

Etter den traumatiske episoden på Spaceworld drog jeg til Platekompaniet for å fortsette etterforskningen. Jeg spurte panisk "Når får dere inn Portal 2!? Og får dere noen fine special editions med companion-cube og egen Aperture Science Handheld Portal Device?" Svaret jeg fikk var bedre enn jeg noensinne kunne ha håpet. "Det kommer i morgen", sa hun. In ya' face Spaceworld! Du har offisielt blitt PWNa av Platekompaniet.

Tidlig dagen etter drog jeg tilbake til senteret, jeg ble svett og fikk høy puls, ingenting kunne stoppe meg nå. Platekompaniet var rett opp rulletrappen. Jeg valgte å ta de vanlige trappene i tilfelle rulletrappen kom til å kollapse og dens tannhjul og kjettinger knuser kroppen min. Sakte men bestemt nærmet jeg meg kassen på Platekompaniet og sa "Jeg vil ha Portal 2". Kassedamen så på meg med skuffede øyne og sa "Vet du hva? Posten har føkka opp for oss, og vi har ikke fått inn Portal 2 på hverken PC eller Xbox360." Skulle det ende slik!? Påsken 2011 uten Portal 2? Jeg tok nesten til tårer før hun ytret "men... vi har det på PS3 hvis du er interessert?" Jeg smilte og sa "Selvsagt vil jeg ha det på PS3 for alle vet jo at PS3-versjonen av Portal 2 er den beste, fordi med det så får man Steam på PS3en, og man får også en gratis nedlastning av spillet på PC også, via Steam. Og i tillegg så kan man spille cross-platform mellom PS3 og PC. Tror du jeg er dum eller!? Jeg hadde ikke vært her hvis jeg bare ville hatt det på PC, da hadde jeg jo kjøpt det på Steam for lenge siden!" Dette sa jeg strengt tatt ikke, men jeg tenkte det høyt. Hun plukket ned et fersk eksemplar fra hylla bak henne og leverte det over til meg. "JEG KJØPER DET!"

LES FRA HER HVIS DU IKKE LIKER SPENNING OG DRAMATIKK
Portal 2... Portal 2... Portal 2... det fins noen ting man bare ikke kan få sagt nok. Portal 2....................... er oppfølgeren til Portal... det herlige, lille eksperimentet Valve gav ut som en bonusgave i "the Orange Box". Portal var også min forrige anmeldelse, så hvis du ikke har lest den ennå så foreslår jeg at du leser den nå. Vennligst også følg mine tips fra den anmeldelsen og kjøp spillet og spill gjennom det. Etter du har gjort det så kan du få lov til å lese.

Men ja, i Portal 2... Portal...2 så stiger man igjen inn i rollen som Chell, den stakkars laboratorie-rotte-jenta. Spillet starter umiddelbart etter hendelsene på slutten av originalen og man befinner seg igjen inne i Aperture Science sine koselige fasiliteter, kanskje til og med litt koseligere enn man er vant til. Det er ganske morsomt å se på kontrastene og likhetene mellom Portal 1 og 2 allerede her. I originalen starter spillet med at man våkner opp i labben, uten noen form for forhistorie, i Portal 2 starter man spillet med å legge seg til å sove i mange mange år uten at man får vite hva som skjer i mellomtiden, men det blir åpenlyst da man våkner opp og får se tilstanden til rommet man la seg i og resten av Aperture Science.

Samme rom, forskjellig tid. Portal 1 øverst Portal 2 nederst. 
Det er umiddelbart synlig at moder tid ikke har vært særlig snill med Aperture Science da all slags flora har trengt seg opp gjennom gulvflisene. Veggene er flassete og flekkete, glass er knust og planter og trær begynner å ta over det som før lignet sterile legekontor. Det er både nostalgisk og litt trist å ferdes gjennom de samme rommene som i originalen kun for å se at de er visne og ødelagte. På toppen av dette så er GlaDOS ikke å se, eller høre, men man får snarlig visitt av en koselig, liten core-robot ved navnet Wheatley (hvis du ikke vet hvem eller hva GlaDOS er så bør du enten google GlaDOS nå, eller lese min forige anmeldelse). I motsetning til GlaDOS så er Wheatley en robot av lavere status, en arbeider er vel rettere sagt, han er folkelig og jovial og har ikke den robotiserte stemmen gjort kjent av GlaDOS. Han er også liten og rund, på størrelse med en medisinball, en medisinball som ligner på et mekanisert øye.Wheatley har hverken armer eller ben, men han klarer fint å holde deg med selskap på sine berg-og-dalbane-spor som går over, under, inni, oppå og gjennom vegger. Dette gjør at han av og til ikke kan være på nøyaktig samme sted som deg og dere må ofte ta hver deres vei. Wheatley blir forresten spillt av ingen ringere enn Stephen Merchant, som er kjent for å være co-hosten på "the Ricky Gervais Show". Det finnes også andre skuespill-talenter i spillet, men det skal jeg ikke røpe bort.

Det tar ikke lang tid før du og Wheatley møter på ruinene av GlaDOS, eller i allefall det som ser ut som ruiner før hun vekkes til live etter sin lange hvilemodus. Jupp, GlaDOS er tilbake for full fres og hun er ikke spesielt munter denne gangen så forvent en god del drittslenging og fornærmelser fra henne som kiler de beste delene av morobeinet. Hun er utvilsomt ute etter hevn etter det forrige møte da du mildt sagt var litt slem med henne, og med det så er det tilbake til testkamre, testkamre og atter testkamre, men denne gangen viser hun ingen nåde.
Wheatley <3
Igjen klarer Valve å gjøre noe som tilsynelatende høres vanskelig ut, å gi roboter personlighet. Wheatley er en fantastisk karakter med sjarm som oozer ut gjennom hans metalliske skjell. Han er morsom, koselig, blyg og man får en følelse av at han virkelig har lyst å hjelpe deg. Han er også vanvittig intelligent (og uintelligent til tider). Man vil fort legge merke til at Portal 2 er mer historiefokusert enn originalen og det byr på mye bakgrunnshistorie fortalt av vår kjære Wheatley og man vil få vite masse masse masse om Aperture Science og mye hva, hvem, når, hvor, hvordan og hvorfor blir svart på.

Hva var det som gjorde Portal-originalen så bra? Jo, originalitet, og her svikter ikke Portal 2. Nå er det på sett og vis mer av det samme, men det gjør vel ikke noe, for «det samme» er jo helt fantastisk! Som man sier, «If it's not broken, don't fix it», og det har Valve absolutt ikke gjort. Portal 2 følger samme modellen som originalen. Fantastisk tempo, bra historie, bra hjernetrim, genial humor og spillbarhet som ingen andre enn Valve kan klare. Disse elementene forventet vi fra oppfølgeren, men Valve har også lagt til fantastiskere tempo, braere og mere historie, vanskeligere gåter og hjernetrim som setter hver minste hjernecelle i arbeid, enda mer bra humor og på toppen av alt så er spillet MYE lengre og større! Det som gjorde Portal så originalt var jo selvsagt portal-pistolen og denne får man selvsagt utlevert her også <3

Portal 2 introduserer også en del nye elementer i form av væsker som har forskjellige egenskaper. Den finnes tre typer væske; blå, oransje og hvit. Den blå substansen kan man sprette på og gjør også gjenstander spretne. Det oransje vannet kan man skli på med vanvittig høy hastighet, og den hvite væsken gjør det mulig å lage portaler på vegger, gulv og tak hvor det tidligere ikke var mulig. Det handler altså om å bruke portaler for å lede de forskjellige viskositetene der man vil ha dem, tenk gjerne på det som å male med portaler. Disse væskene i lag med portal-pistolen åpner opp for spillmekanikker som man tidligere aldri ville forstått seg på, samt testkamre som vil kreve et geni for å løse (i mitt tilfelle så lånte jeg hjernen av mitt søskenbarn, sammen ble vi «the unstoppable force»).

Repulsion Gel - Sprettevann
KONKLUSJON
I det man setter i gang med spillet er det klart at Portal 2 er et fullverdig spill i motsetning til originalen som var mer en interaktiv opplevelse. Portal 2 føles som et spill, det spiller som et spill og det er jo faktisk et spill. Det er et spill som ingen andre enn Valve kan få til å lage. Det er fantastisk! Jeg elsker det faktum at det som egentlig kun skulle være et eksperiment fra Valve sin side nå har blitt til en spillserie som forhåpentligvis blomstrer enda mer. Portal 2 oppfylte alle mine ønsker og mer. Det er større, bedre, smartere, vanskeligere, morsomere, kulere, flinkere, finere, varmere, høyere, bredere, lengre, grønnere og vakrere enn originalen. For dere grafikkrunkere der ute så er Portal 2 oppe med the big boys i grafikkdepartementet, det ser strålende ut og fysikkmotoren til Valve stråler også mer enn aldri før. Jeg må jo ikke glemme å nevne at Portal 2 kommer med en helt unik multi-player kampanje! Dessverre har jeg ikke fått prøvd den ennå siden jeg ikke har så mange venner. Så snart jeg finner en venn som vil spille med meg så skal jeg sette i gang å skrive en multi-player anmeldelse også.


Åh, en siste ting! SPILL PORTAL 2 NÅ!!

Folsen out! På gjensyn!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar